
 

 

 

 

 

 

Policy Analysis - No. 01/2016 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

The Serbian Media and the 

Dialogue: Has there been an 

evolution in how Serbian media 

perceive Kosovo? 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

  

  



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

ABOUT GLPS 
 

Group for Legal and Political Studies is an independent, non-partisan and non-profit public 

policy organization based in Prishtina, Kosovo. Our mission is to conduct credible policy 

research in the fields of politics, law and economics and to push forward policy solutions that 

address the failures and/or tackle the problems in the said policy fields. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 3 

 

 

 

 

 

Policy Analysis No. 05/2016 

The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how 
Serbian media perceive Kosovo? 

Lowell West*  

January 2016 

 

 
For their contribution, we would like to thank the external peer reviewer(s) who provided excellent 

comments on earlier drafts of this policy product. GLPS internal staff provided very helpful inputs, edits 

and contributed with excellent research support. 

 
© Group for Legal and Political Studies, January, 2016 

 
The opinions expressed in this document do not necessarily reflect those of Group for Legal and 

Political Studies donors, their staff, associates or Board(s). All rights reserved. No part of this 

publication may be reproduced or transmitted in any form or by any mean without the permission. 

Contact the administrative office of the Group for Legal and Political Studies for such requests. 

 
Group for Legal and Political Studies 

„Rexhep Luci‟ str. 10/5 

Prishtina 10 000, Kosovo 

Web-site: www.legalpoliticalstudies.org 

E-mail: office@legalpoliticalstudies.org 

Tel/fax.: +381 38 227 944 

 

 

 

* International Research Fellow, Group for Legal and Political Studies 

http://www.legalpoliticalstudies.org/
mailto:office@legalpoliticalstudies.org


The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

This page intentionally left blank 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 5 

 

 

 

THE SERBIAN MEDIA AND THE DIALOGUE: HAS THERE 

BEEN AN EVOLUTION IN HOW SERBIAN MEDIA 

PERCEIVE KOSOVO? 

 
Introduction 

A state’s media provide a window into how that state perceives itself and other states. All 

media make editorial decisions over what issues to cover and how to cover them. These 

decisions are driven both by individual beliefs within the particular media outlet and by the 

audience choosing to consume that media. 

Media both may try to lead public opinion and be constrained by commercial 

factors where audiences must consume their reports. 1 In this way, media’s editorial 

decisions betray the issues about which they care and about which they believe their 

audiences care. Studying media’s attitudes towards an issue can therefore give a window 

into how media thinks about that issue and how media believes their audiences think 

about that issue. 

With this in mind, this report will examine the attitudes of the Serbian media 

towards Kosovo and how those attitudes have changed as the dialogue has progressed. 

Changes would indicate that the dialogue has changed either how the Serbian media 

thinks or how they perceive changes in their audience’s opinion. While this report will not 

examine this question, it is an important issue to keep in mind. In either case, it would 

show that the dialogue has caused a change in how the Serbian media views Kosovo and 

a resolution of the conflict between Kosovo and Serbia. If this is true, it could be a leading 

indicator of shifting public opinion within Serbia where a realistic and permanent resolution 

and reconciliation between the two states could take place. 

To examine if the Serbian media’s view of Kosovo has changed over the course of 

the dialogue, this report will first devise a methodology to give an accurate picture of the 

national media in Serbia. It is important for this picture to be as comprehensive as possible 

and be as independent of locality as possible. After this methodology section, the report 

will take three approaches to the Serbian media’s coverage of Kosovo; first examining the 

topics of articles that mention Kosovo; second examining the attitudes of the Serbian 

media towards Kosovo’s public figures; and third examining the Serbian media’s attitude 

towards the dialogue with Kosovo. It will conclude with a final determination if the media 

has evolved in its attitude towards Kosovo. 

 

1. Methodology 

To study the Serbian media’s attitudes towards Kosovo, three news providers were chosen: 

the online B92 service, BETA news agency and the state-run Tanjug news agency. All of 

these news agencies gave nation-wide coverage of Serbia, minimizing the influence of 

local peculiarities. They also covered the pro-Western spectrum of Serbian news outlets 

from the highly pro-Western BETA news agency to the more circumspect Tanjug news 

 
 

 

1 Bovitz, Gregory L., Druckman, James N. and Lupia, Arthur, “When Can a News Organization Lead Public Opinion?: Ideology 

versus Market Forces in Decisions to Make News,” Public Choice 117, no. 1/2  (2002): 127-155. 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 6 

 

 

 

agency, giving insight into the attitudes of this part of the media. They also all provided an 

English-language news service, allowing for the author’s study without the use of 

translation services. 

Articles were retrieved from the news aggregation site World News Connection. 

Using the search features, the widest possible net was cast, searching for the word 

“Kosovo” within the text of reports by each news agency. Due to limits to the data that 

could be acquired using this site for B92, April 1, 2009 was the beginning date for each 

search with September 30, 2013 used as the end date. To ensure consistency of source 

type, only written media reports were used. All transcripts of B92 TV broadcasts were 

discarded. Due to the inconsistent appearance of certain types of BETA publications, only 

the aggregate source BETA Week was used from the BETA news agency. Since Tanjug only 

writes wire reports, no restrictions were needed in its case. 

Media coverage was divided into three periods: the pre-dialogue period, the early 

dialogue period and the later dialogue period. The pre-dialogue period, April 2009-February 

2011, was chosen to serve as a baseline for what the Serbian media covered before the 

dialogue began. April 2009 was a beginning chosen by availability of articles from World 

News Connection for B92, not because it holds any particular significance. February 2011 

was the last month before the beginning of the dialogue. Two notable events occurred 

during this period. First, it covers the entirety of the International Court of Justice (ICJ) 

process over the legality of Kosovo’s declaration of independence. Second, it includes 

Serbia’s formal application to join the EU. 

The early dialogue period, March 2011-July 2012, was chosen to examine the 

coverage of Kosovo during the early stages of the dialogue. March 2011 was the month 

that the Technical Dialogue between Kosovo and Serbia began. July 2012 was the month 

that Ivica Dacic formed a government in Serbia. This period thus contains the agreements 

between Kosovo and Serbia under the Cvetovic government and the 2012 Serbian general 

election that led to a new president in Tomislav Nikolic and a new prime minister in Ivica 

Dacic. 

He later dialogue period, August 2012-September 2013, essentially covers the 

whole period from the formation of the Dacic government to the end of data collection. The 

date chosen for the end point was again arbitrary, since a cut-off point had to be made. 

Since data gathering was completed in early October 2013, the end of September 2013 

seemed logical. This period contains the April Agreement, which set the principles for 

normalizations between the two states, and the fallout from that agreement and its 

implementation. 

Three basic issues were checked: the subject of articles; 2 the attitude of the 

Serbian media towards the Kosovo Prime Minister and the Kosovo President; 3 and the 

attitude of Serbian media towards dialogue with Kosovo.4 The subject of articles was put 

through a blunt analysis where articles were sorted by subject. The share of coverage given 

to each subject in each period was then studied to see if any important trends could be 

determined over the period of the dialogue. Studying these issues allowed for a broad 

picture of the Serbian media’s evolving perspective on Kosovo before and after the 

dialogue began. The attitudes of the Serbian media towards Kosovo government officials 

and the dialogue were given a more qualitative analysis where it was determined how the 
 

 

2 See Section III 
3 See Section IV 
4 See Section V 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 7 

 

 

 

three media outlets chose to portray Kosovo’s political leaders and the dialogue and if this 

portrayal changed across the three periods. 

This study of English-language publications in the Serbian media has both 

limitations and advantages. The main limit is on the spectrum of the media that can be 

covered. Only pro-Western news outlets are likely to publish in English, since only they will 

likely feel the need to accommodate a Western audience.5 Nationalist and anti-Western 

media will likely only need to accommodate to a Serbian-speaking audience and will not 

publish in English. However, missing this spectrum of the media is permissible in that its 

attitudes are the most hardened and least likely to evolve. It will suffice to note that this 

study is not representative of the entire media in Serbia and there will be an element in 

Serbian media that will always be hostile to 

The second limit is that this data collection method may not be comprehensive of 

all the coverage on Kosovo in these outlets. BETA and Tanjug provided inadequate 

archives themselves for this study, either by not providing them at all (BETA) or not having 

archives that covered the period before the dialogue (Tanjug). B92 had archives that went 

back an appropriate distance in time, but had inadequate search functionality to broaden 

the net to all articles that mentioned Kosovo. This made the use of a news aggregator 

inevitable. 

World News Connection provided the most substantial and easily searchable 

archives that could be found for Serbian English-language media outlets. There is no 

guarantee that these are complete data sets of all articles that mention Kosovo published 

by B92, BETA and Tanjug in English during this period. Given the number of empty patches 

for B92 and BETA, there are almost certainly gaps in the data sets for these two sources. 

These gaps are a function of using a news aggregator and are impossible to avoid in this 

case. The decision to include or not include articles in the data set, however, was not a 

decision of the author. The same, wide net procedure of searching for the key term 

“Kosovo” within each media outlet was followed. It is important to note this to clarify that 

this paper is an analysis of the data available, not the data chosen. 

The third limit actually may double as an advantage: since the reports are written 

in English, they are targeted at a Western audience. Writers and speakers, especially those 

writers and speakers that are working in mass communications, tailor their style and 

statements to their expectations of the expectations of the audience.6 Serbian writers at 

these media outlets will change their style and content to match what they think are the 

expectations of their audience. While this change in style and content means that these 

reports are not necessarily indicative of the Serbian media’s attitudes towards Kosovo, it 

does indicate how the Serbian media perceive the evolving international position of Serbia 

in its relations with Kosovo. 

The second advantage for using English-language media is that the data set used 

for this report is available to a wider audience that would be able to check the author’s 

work. Any English-language reader could repeat the procedure used for this report to 

confirm or refute the author’s result. This creates incentives for this report to be done 

transparently and ensures that the research is repeatable and done in good faith. 

Admittedly, some of the decisions made in this report are subjective, as will be noted in 

Section III, but another researcher could perform the same procedure and should be able 

 
 

 

5 Bell, Allan, “Language style as audience design,” Language in Society, 13, no. 2 (1984): 145-204 
6 Ibid. 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 8 

 

 

 

to find similar results. 

 

2. Article topic 

Articles were sorted into the categories on the basis of the main thrust of the article. An 

article was never sorted into multiple categories. It was often a borderline decision and 

was a subjective one made by the author. Certain guidelines were clear. An issue related to 

Kosovo-Serbia Relations when Kosovo and Serbia were actively trying to settle an issue, 

either through negotiations or by bringing the issue to an international organization, e.g. 

the International Court of Justice, for settlement. Relations between Serbia and 

international organizations in Kosovo were not sorted into this area, but into Serbia foreign 

relations.   Articles related to Serbian Politics included events like parliamentary debates, 

the forming of coalitions and the general vision for the future of Serbia. If a party was not 

discussing a particular piece of legislation or another political party, but simply 

commenting on EU accession, relations with Kosovo, Kosovo Serbs, etc., that article was 

sorted into the topic discussed by the party, not into Serbian politics. Kosovo Serbs was 

defined broadly to not only include issues involving Kosovo Serbs, but generally to include 

events in the north of Kosovo. 

This may have inflated the totals, but considering how events in the north of 

Kosovo were so intimately tied to the Serbs in the north, the author made the judgment 

that this was necessary. Kosovo Politics, like Serbian politics, involved the internal 

machinations of Kosovo political debates. It also included Kosovo’s foreign relations, which 

were mentioned so infrequently that there was little point in creating a special category. 

EU-Serbia Relations included articles about interactions between Serbia  and  EU 

institutions as well as meetings between Serbia and EU member states where the article 

focused on Serbia’s desire to join the EU. Kosovo Domestic Issues served as a catchall 

category for articles about issues within Kosovo, such as corruption, crime or economic 

development. It also included any criminal investigations that actively involved 

contemporary members of the Kosovo government. Since these investigations appeared to 

have little effect on Kosovo’s political debate, it seemed better to sort these issues in this 

category. Minorities in Serbia broadly included any article about minorities living inside 

Serbia. In practice, this usually meant either ethnic Albanians in southern Serbia or ethnic 

Hungarians in Vojvodina. 

Serbian Foreign Relations included articles about Serbia’s interactions with non-EU 

states and international organizations. It also included interactions with EU member states 

where the article did not focus on Serbia’s relationship with the EU. However, if a state was 

merely discussing another issue, such as Kosovo-Serbia relations or the fate of Kosovo 

Serbs, in the article, the article was placed under that category. Serbian Orthodox Church 

included articles about the Church, Church officials or the fate of Serbian Orthodox sites in 

Kosovo. Serbia Domestic Issues, similar to the Kosovo Domestic Issues category, served 

as a catchall category for issues within Serbia, such as the state of the economy, crime or 

human trafficking. It also included all articles about incidents that occurred on the Serbian 

side of the Kosovo-Serbia border. Finally, War Past included all articles related to the 

Yugoslav conflict of the 1990s. In practice, this usually included articles about war crimes 

and alleged war crimes. Since the number of articles across these three periods is uneven 

for Tanjug and B92 and each news outlet produced a different number of articles 

mentioning Kosovo, the most important issue to examine will be shares of coverage for 
 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 9 

 

 

 

each of these areas. 

 
BETA 

 
 

Period 
April 2009-February 2011 

(Share) 

March 2011-July 2012 

(Share) 

August 2012- 
September 2013 

(Share) 

Articles 138 (100%) 141 (100%) 74 (100%) 

Kosovo-Serbia 
Relations 

16 (11.59%) 20 (14.18%) 17 (22.97%) 

Serbian Politics 32 (23.19%) 46 (32.62%) 25 (33.78%) 

Kosovo Serbs 12 (8.70%) 14 (9.93%) 8 (10.81%) 

Kosovo Politics 8 (5.80%) 2 (1.42%) 0 (0%) 

EU-Serbia Relations 21 (15.22%) 14 (9.93%) 11 (14.86%) 

Kosovo Domestic 
Issues 

4 (2.90%) 0 (0%) 0 (0%) 

Minorities in Serbia 1 (0.72%) 1 (0.71%) 2 (2.70%) 

Serbia Foreign 
Relations 

32 (23.19%) 14 (9.93%) 4 (5.41%) 

Serbian Orthodox 
Church 

6 (4.35%) 0 (0%) 1 (1.35%) 

Serbia Domestic 
Issues 

3 (2.17%) 2 (1.42%) 5 (6.76%) 

War Past 3 (2.17%) 3 (2.13%) 1 (1.35%) 

 

B92 
 

 

Period 
April 2009-February 2011 

(Share) 

March 2011-July 2012 

(Share) 

August 2012- 
September 2013 

(Share) 

Articles 527 (100%) 120 (100%) 349 (100%) 

Kosovo-Serbia 
Relations 

72 (13.66%) 30 (25.00%) 99 (28.37%) 

Serbian Politics 18 (3.42%) 26 (21.67%) 49 (14.04%) 

Kosovo Serbs 150 (28.46%) 29 (24.17%) 84 (24.07%) 

Kosovo Politics 39 (7.40%) 1 (0.83%) 8 (2.29%) 

EU-Serbia Relations 42 (7.97%) 12 (10.00%) 47 (13.47%) 

Kosovo Domestic 
Issues 

39 (7.40%) 3 (2.50%) 7 (2.00%) 

Minorities in Serbia 12 (2.28%) 0 (0%) 5 (1.43%) 

Serbia Foreign 
Relations 

75 (14.23%) 11 (9.17%) 29 (8.31%) 

Serbian Orthodox 
Church 

23 (4.36%) 0 (0%) 4 (1.15%) 

Serbia Domestic 
Issues 

20 (3.80%) 6 (5.00%) 10 (2.87%) 

War Past 37 (7.02%) 2 (1.67%) 7 (2.00%) 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 10 

 

 

 

Tanjug 

 

Period April 2009-February 
2011 

March 2011-July 2012 August 2012- 
September 2013 

Articles 927 (100%) 1602 (100%) 2019 (100%) 

Kosovo-Serbia Relations 150 (16.18%) 350 (21.85%) 588 (29.1%) 

Serbian Politics 57 (6.15%) 163 (10.17%) 157 (7.78%) 

Kosovo Serbs 201 (21.68%) 547 (34.14%) 427 (21.15%) 

Kosovo Politics 17 (1.83%) 16 (1.00%) 54 (2.67%) 

EU-Serbia Relations 110 (11.87%) 185 (11.55%) 271 (13.42%) 

Kosovo Domestic Issues 52 (5.6%) 77 (4.81%) 79 (3.91%) 

Minorities in Serbia 4 (0.43%) 7 (0.44%) 18 (0.89%) 

Serbia Foreign Relations 264 (28.48%) 179 (11.17%) 283 (14.02%) 

Serbian Orthodox Church 28 (3.02%) 24 (1.50%) 40 (1.98%) 

Serbia Domestic Issues 28 (3.02%) 27 (1.69%) 41 (2.03%) 

War Past 16 (1.73%) 15 (0.94%) 61 (3.02%) 

 

As would be expected, the share of coverage for Kosovo-Serbia relations increased over 

time for all three media outlets. As those relations became established through the 

dialogue, events in the relations between the two states would inevitably garner more 

coverage. Also as would be expected, the share of coverage for Serbian politics in articles 

mentioning Kosovo spiked during the early dialogue period, which included a Serbian 

general election. It is anomalous that the share of coverage for Serbian politics remained 

at the same level for BETA in the later dialogue period, but BETA consistently gave a higher 

share of coverage than Tanjug or B92 to Serbian politics when discussing Kosovo, so it 

giving a high share of coverage to how Kosovo may affect Serbian politics during politically 

risky negotiations is not necessarily notable. 

The data, however, does give two insights that were not necessarily to be expected. 

First, reporting on events in Kosovo dropped once the dialogue began. After all three media 

outlets dedicated more than seven percent of coverage before the dialogue to Kosovo’s 

politics and domestic issues other than the fate of Serbs; none of them would do so again. 

BETA appears to have stopped covering these issues completely by the later dialogue 

period. Some of this drop in coverage can be attributed to the expanding coverage of 

Kosovo-Serbia relations after the dialogue began. Other issues within Kosovo became less 

newsworthy as the dialogue became the dominant issue regarding Kosovo. However, there 

is also the possibility that the Serbian media stopped covering Kosovo’s politics and 

internal life because they were less willing to denigrate Kosovo as a state. Few of the 

articles regarding Kosovo’s politics and internal issues were positive, as will be seen in the 

discussion of the coverage of Hashim Thaci in the next section. Less coverage of Kosovo’s 

politics and domestic issues likely meant less negative coverage of Kosovo, though a new 

analysis would be needed to confirm this hypothesis. 

Second, and more significantly, the coverage that mentions Kosovo by all three 

media outlets of Serbia’s foreign relations has dropped precipitously since the beginning of 

the dialogue. This change in coverage shows a change in what the three outlets considered 

the most important issue with regard to Kosovo: preventing other states from recognizing 

Kosovo or reaching a resolution. As the dialogue progressed, relations with Kosovo and 

with the EU, which was facilitating the negotiations, became much more important than 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 11 

 

 

 

relations with various other states that Serbia was urging not to recognize—or thanking for 

not recognizing—Kosovo. This change would indicate a shift in attitudes in the Serbian 

media that a resolution was more desirable than empty statements of solidarity. 

The blunt analysis of the topics of these articles thus shows Serbian English- 

language media working its way towards supporting a final resolution on Kosovo. Declining 

coverage of Kosovo’s internal issues likely means less negative coverage trying to show 

the Kosovo government as incompetent. Declining shares of coverage for Serbia’s foreign 

relations shows the media tipping closer to resolution of the Kosovo issue instead of 

supporting international posturing. The next two sections will try to give this data a 

qualitative context that will determine if this tipping towards a resolution of issues with 

Kosovo led to a more positive view of the Kosovo leadership and of the dialogue itself. 

 

3. Kosovo Political Leaders 

In this section, this report will discuss the Serbian media’s portrayal of Kosovo government 

officials. Since most officials may only infrequently appear in the Serbian media, this report 

will focus on how two officials have been portrayed in the Serbian media before and after 

the beginning of the dialogue: the prime minister and the president. This analysis will be 

divided into the same three time periods, but will be a qualitative discussion of coverage, 

as opposed to a brute force analysis of coverage as in the last section. 

 
Former Prime Minister 

In the pre-dialogue period (April 2009-February 2011), the Serbian media had very little 

positive coverage about former Prime Minister Hashim Thaci. Before March 2011, there 

was consensus across the three sources that Thaci was a controlling politician, a hardline 

nationalist and a protector of corruption. BETA reported in December 2009, “according to 

critics, over the past year the Kosovo prime minister has turned into an absolute ruler,”7 

one who controls all the major institutions and pressures the media to stay on message. 

B92 also notes a lack of tolerance for civil servants speaking on political matters8 and 

Tanjug implied in December 2010 that he was trying to control the votes of individual 

citizens.9 All three sources made sure to note nationalist strains in Thaci’s positions, 

painting him as the “radical” member of the Kosovo government.10 All three also covered 

his need to protect former Transport Minister Fatmir Limaj from corruption investigations 

and that he was defying EULEX in the process.11 

There were some divergences in the coverage by the individual media outlets. 

Tanjug was the least kind to Thaci, painting him in December 2010 as a bullying war 

criminal who, “by announcing to disclose the names of Albanians who helped the Council 

of Europe Rapporteur Dick Marty to prepare his report on human organ trafficking, was 

threatening witnesses and calling for their lynching.”12 While BETA found Thaci controlling, 
 

 

7 BETA, “Thaci‟s government shaken up,” BETA Week, 4 December 2009 
8 B92, “Kosovo premier sacks police chief for making political statements,” Radio B92, 16 October 2010 
9 Tanjug, “Official election campaign starts at midnight,” Tanjug, 1 December 2010 
10 Tanjug, “Lavrov: Russia worried over Berisha‟s statement,” Tanjug, 5 October 2009; B92, “Serbia denies considering 

recognition of Kosovo,” Radio B92, 15 July 2009; BETA, “The invisible shift,” BETA Week, 8 October 2010 
11 BETA, “Targeting the elite,” BETA Week, 13 May 2010; B92, “EU mission chief denies corruption probes are destabilizing 

Kosovo,” Radio B92, 4 June 2010; Tanjug, “Jeremic: ICJ opinion opportunity for compromise on Kosovo,” Tanjug, 18 May 

2010. 
12 Tanjug, “Vekaric: Thaci is calling for lynching of witnesses,” Tanjug, 27 December 2010 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 12 

 

 

 

it was less willing to declare Thaci a bullying war criminal, preferring to state, “Kosovo 

Prime Minister Hashim Thaci, who used to be the KLA's commander, finds himself in a 

very  unpleasant  position  and  the  credibility  of  the  Pristina  government  is  seriously 

shaken,” when the organ trafficking report appeared.13 B92 did not find Thaci to be a 

bullying war criminal, though it did note in July 2009 that he led a party including indicted 

war criminals.14 B92 and BETA were also more willing to put any of Thaci’s controlling 

behavior in context than Tanjug, noting that Thaci participated in an underdeveloped 

political system with potentially violent rivals,15 something not present in Tanjug’s reports. 

However, before the dialogue, only B92 had any willingness to report positive quotes or 

information about Thaci. In September 2009, it reported, “Kosovo PM Hashim Thaci says 

that the provincial government will continue to allocate funds for all those wishing to 

return to their homes in northern KM [Kosovo-Metohija].”16 It was a notable gesture of 

cooperation  in  a process  of  returning  displaced  persons  that  has  been fraught with 

political challenges. BETA and Tanjug chose to avoid any positive details about Thaci. 

In the early dialogue period (March 2011-July 2012), coverage of Thaci in all three 

media outlets improved slightly. All three outlets noted cooperative behavior17 and his 

encouragement for Kosovo to engage “in a dialogue with all of its neighbors, including 

Serbia, as the dialogue is the only solution for problems, primarily in relations with 

Serbia.”18 Coverage of any nationalist tendencies was swapped out for noting a pragmatic 

streak in his behavior, trying to gain as much as he can from negotiations.19 However, all 

three continued to note how Thaci was literally untouchable for Serbian politicians. 20 

Tanjug pushed this narrative to include other states, suggesting in April 2012, “The fact 

that the US President has not received the Kosovo Prime Minister shows that Thaci is not 

welcome.”21 

Dissent remained over whether or not Thaci was a war criminal. B92 made no 

mention of war crime allegations beyond noting that Thaci was the target of unspecified 

accusations by Serbia.22 Tanjug continued to carry coverage of political leaders calling for 

Thaci’s arrest.23BETA stiffened its position to argue, “If EULEX were to remain the sole 

entity in charge of the investigation, there is fear that the high officials of Kosovo, led by 

Thaci, would not be held responsible, which is contrary to Belgrade's interests.”24 

The dialogue also opened an intriguing divide between the news outlets over how 

much  control  Thaci  had  over  his  party  and  government.  Tanjug  and  BETA  reported 

 
 

13 BETA, “Albanians Sentenced by Belgrade Court,” BETA Week, 28 January 2011. 
14 B92, “Ruling party deputy head goes on trial for war crimes in Kosovo,” Radio B92, 9 July 2009. 
15 B92, “Kosovo PM reportedly attacked by supporters of rival Albanian leader,” Radio B92, 12 November 2009; BETA, 

“Tension, status and economic crisis,” BETA Week, 23 July 2009 
16 B92, “Kosovo PM vows to step up rebuilding work in disputed area,” Radio B92, 15 July 2009 
17 B92, “Merkel: Pristina, Belgrade to jointly reach solution,” B92 Online, 19 December 2011; BETA, “Pristina Dissatisfied,” 

BETA Week, 1 March 2012; Tanjug, “Taci: I am ready to talk with Serbs from north,” Tanjug, 28 November 2011 
18 B92, “Merkel: Pristina, Belgrade to jointly reach solution,” B92 Online, 19 December 2011 
19  B92,  “„We must  not  say  we  won't  go to war over Kosovo,‟”  B92 Online,  23 November 2011;  BETA,  “Pristina 

Dissatisfied,” BETA Week, 1 March 2012; Tanjug, “Stefanovic: We will fight till the end,” Tanjug, 23 February 2012 
20 B92, "Jeremic says he will not leave Democratic Party," B92 Online, 9 July 2012; BETA, “Political Trade,” BETA 

Week, 27 June 2011; Tanjug, “Cohen: Thaci lost plenty of credibility, negotiations between Belgrade and Pristina 

to be difficult,” Tanjug, 1 March 2011 
21Tanjug, “Obama has not received Taci,” Tanjug, 6 April 2011 
22B92, "Jeremic says he will not leave Democratic Party," B92 Online, 9 July 2012 
23Tanjug, “JS leader: both Mladic and Taci belong in The Hague,” Tanjug, 30 May 2011 
24BETA, “Political Trade,” BETA Week, 27 June 2011 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 13 

 

 

 

frequently that Thaci was losing control of both and that early elections may be 

inevitable.25 Tanjug carried the allegations of Serbian officials that “the economic and 

social situation in Kosovo is catastrophic” and that Thaci “is helpless in this area.”26BETA, 

taking the accusations of organ trafficking by Thaci more seriously, thought there was a 

possibility that the accusations against Thaci could bring down the government and 

destabilize Kosovo.27 B92 noted none of these possibilities and treated Thaci as if he was 

authoritatively speaking for Kosovo and faced few domestic political threats.28 

Progressing into the later dialogue period (August 2012-September 2013), 

coverage of Thaci was a mix of the previous two periods in the Serbian media. Thaci 

stopped being untouchable, but coverage of Thaci’s desire to control the narrative of his 

government came back, with extensive coverage of Thaci insisting that concessions were 

not made in negotiations in March 201329 and of the resignation of the first liaison officer 

from Pristina to Belgrade in June 2013 after his statement that Belgrade had to recognize 

Kosovo.30 Thaci was shown as a combination of the aggressive pragmatist trying to gain 

as much as he could in negotiations and the radical nationalist, with his declarations that 

Serbia had essentially recognized Kosovo with the April 2013 agreement 31 and his 

pushing UNMIK to allow Kosovo Albanians to build houses where they please. 32 

Throughout all of this coverage, however, all three outlets show Thaci as cooperative in 

the dialogue process and willing to implement the agreement by cooperating with Kosovo 

Serbs.33 

Divergences on discussing Thaci as a war criminal issue remained. In December 

2012, BETA praised Serbian Prime Minister Ivica Dacic for taking “a risky role in direct 

negotiations with Kosovo Premier Hashim Thaci, who is charged by the Serbian judiciary 

with war crimes committed in Kosovo.”34 Tanjug continued noting the organ trafficking 

charges against Thaci in April 2013, more than two years after the allegations were 

originally made.35  B92  continued  to  refer  only vaguely  to  Thaci’s past  and  potential 

crimes, not specifying war crimes or discussing organ trafficking in connection to Thaci.36 

B92 and Tanjug gave Thaci additional credit by noting the tremendous courage that he 

took to negotiate. B92 carried EU High Representative Catherine Ashton’s comment that 

both Thaci and Dacic “knew how to take chances” and “were not afraid of it.”37 Tanjug 

noted a Serbian diplomat’s response that Thaci “would not be welcomed with applause” 

 

 
 

25 BETA, “Political  Trade,”  BETA Week, 27 June 2011; Tanjug,  “Police Blocks Self-Determination on Roads,” 

Tanjug, 22 January 2012 
26Tanjug, “Kosovo requires special solution, says Ljajic,” Tanjug, 14 September 2011 
27BETA, “Political Trade,” BETA Week, 27 June 2011 
28 B92, “Merkel: Pristina, Belgrade to jointly reach solution,” B92 Online, 19 December 2011 
29 BETA, “New age, old faces,” BETA Week, 14 March 2013 
30B92, “Pristina‟s new liaison officer to arrive July 17,” B92 Online, 9 July 2013; Tanjug, “Dismissal procedure 

started against Peci,” Tanjug, 20 June 2013. 
31Tanjug. “Taci: Agreement means recognition of Kosovo,” Tanjug, 19 April 2013 
32 B92, “KFOR blocks Kosovo Police unit in tense neighborhood,” B92 Online, 22 November 2012 
33 Tanjug, “Taci: Serbs to vote in polls with valid documents,” Tanjug, 10 June 2013; B92, “We should not 

celebrate just yet, EU‟s Ashton says,” B92 Online, 27 April 2013; BETA, “Homework,” BETA Week, 5 November 

2012 
34 BETA, “Great expectations,” BETA Week, 6 December 2012 
35Tanjug, “Vekaric, Brussels deal important for solving crimes,” Tanjug, 30 April 2013 
36 B92, “Serbian officials won‟t speak with Kosovo PM,” B92 Online, 24 September 2012 
37 B92, “We should not celebrate just yet, EU‟s Ashton says,” B92 Online, 27 April 2013 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 14 

 

 

 

for the steps into agreement.38BETA had less admiration for Thaci, however, giving all of 

the credit for courage to Dacic while assuming that Thaci’s political weakness had forced 

him into negotiations.39 

 

President 

Unlike Hashim Thaci, who brought up many passions in the Serbian media, the various 

presidents of Kosovo appear to have received only a lukewarm response. All of them 

received much less coverage than Thaci and much of it was less accusatory. The three 

news outlets note that President Fatmir Sejdiu was a powerful political figure in Kosovo 

and that he had a large presence in Kosovo’s foreign policy during his presidency.40 They 

also note that he had to resign his position in September 2010 because he was the 

president of a political party at the same time as being president of Kosovo.41 However, 

only B92 goes beyond these statements, characterizing him as somewhat combative and 

uncooperative with Serbia for blaming Belgrade for the slow rate of returns to Kosovo for 

displaced persons.42 Tanjug and BETA did not note Sejdiu or his temporary successors 

(Jakup Krasniqi and Bexhet Pacolli) as being particularly conducive to cooperation with 

Serbia, but they do not treat any of them as an impediment either. 

The three news sources all agree that, after the dialogue began and Atifete 

Jahjaga became president, the position was mostly depoliticized. All three note the high 

level of legitimacy she holds internationally and that the president of Serbia, Tomislav 

Nikolic, is willing to have talks with her, but not Hashim Thaci.43 All three also note that 

she is highly cooperative and willing to implement agreements between the two states.44 

However, B92 is more critical of Jahjaga, noting a constant desire to be represented as a 

“sovereign independent state” that is barely mentioned, if at all, in the articles from 

Tanjug and BETA.45 

 
Analysis 

In the cases of both the Prime Minister and the President, there was a clear increase in 

the amount of positive coverage for Kosovo government officials as the dialogue started 

and progressed. Before the dialogue, BETA and Tanjug avoided any positive coverage of 

Hashim Thaci, with only B92 noting that he had any cooperative attitude with Serbia. This 

expanded to consensus coverage in the Serbian media that Thaci was being cooperative 

with Serbia in the early dialogue period to Tanjug and B92 running statements about 

Thaci’s courage as a prime minister. While BETA did not cover this opinion, it is clear that 

positive coverage of Thaci increased as the dialogue went on. 
 

 

38Tanjug, “Simic: meeting will reduce tension with Brussels,” Tanjug, 19 October 2012 
39 BETA, “Piloted scandal,” BETA Week, 25 February 2013 
40 Tanjug, “Ivanovic: Sejdiu‟s resignation has nothing to do  with talks,” Tanjug, 27 September 2010; BETA, 

“Targeting the elite,” BETA Week, 13 May 2010; B92, “Kosovo „postpones‟ meeting of regional leaders,” Radio 

B92, 23 December 2009 
41 Tanjug, “Ivanovic: Sejdiu‟s resignation has nothing to do with talks,” Tanjug, 27 September 2010; BETA, “Serbs 

divided,” BETA Week, 17 December 2010 
42 B92, “Kosovo president blames Serbia for lack of returnees,” Radio B92, 9 July 2009 
43 BETA, “AtifeteJahjaga—US Candidate,” BETA Week, 14 April 2011; BETA, “Piloted scandal,” BETA Week, 25 February 

2013; Tanjug, “Nikolic for talks with Jahjaga and EU integration,” Tanjug, 30 April 2012; B92, “Nikolic: we will cooperate, 

but not recognize,” Radio B92, 26 July 2013 
44 BETA, “AtifeteJahjaga—US Candidate,” BETA Week, 14 April 2011; Tanjug, “Ashton: Nikolic, Jahjaga are committed to 

dialogue,” Tanjug, 6 February 2013; B92, “Nikolic: we will cooperate, but not recognize,” Radio B92, 26 July 2013 
45 B92, “Nikolic, Jahjaga, Ashton meet in Brussels,” B92 Online, 6 February 2013 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 15 

 

 

 

In the case of the President, there was also an increase in positive coverage, but this 

increase correlated with a change in presidents, not with the dialogue. Fatmir Sejdiu and 

his temporary successors were treated as highly politicized figures and the Serbian media 

tended not to comment on their legitimacy or competence. Positive coverage of the 

President of Kosovo only increased when Atifete Jahjaga became president. She was 

praised throughout the dialogue process for a cooperative attitude and holding a high- 

level of legitimacy. However, it would appear that the increase in positive coverage of the 

presidency with the beginning of the dialogue was coincidental with the Jahjaga’s 

presidency beginning just over a month after the start of the dialogue. 

Negative coverage of the Prime Minister is more difficult to fit into a trend. The 

positions of the three media outlets on Thaci’s potential past war crimes barely changed 

at all. BETA was the only one that changed, going from treating the war crimes 

accusations as an inconvenience no matter their verity to a proven fact that could bring 

down the government. This was a slight increase in negative coverage. The coverage of 

Thaci’s controlling behavior does not appear to correlate at all to the dialogue. It was 

heavily covered before the dialogue, barely covered during the early dialogue period and 

then received some coverage during the later dialogue period. His potential nationalist 

leanings also receive erratic coverage. They are considered self-evident before the 

dialogue, no longer existent in the early period of the dialogue, and combined with his 

new pragmatism later in the dialogue. Finally, the potential weakness of Thaci’s control 

over government and party varies widely by source and time period. It is not mentioned 

before the dialogue. BETA and Tanjug consider Thaci to have little control over his party 

and government in the early part of the dialogue, while B92 considered the government 

solid. Tanjug dropped the story of Thaci’s weakness in the later period, but BETA 

continued to use it to explain why an agreement on normalization of relations was 

reached. In terms of negative coverage of Thaci, it is difficult to find a discernable pattern 

for whether the dialogue affected the Serbian media. 

The Serbian media gave too little attention to the Kosovo Presidency to bother 

with much negative media coverage before the dialogue. After it began, only B92 gave 

any sustained negative coverage of Jahjaga as pushing an independence agenda in her 

talks with Serbian President Tomislav Nikolic. This was constant throughout the dialogue, 

again seeming to show that the beginning of the dialogue and changes in the coverage of 

the Kosovo presidency appear only to coincide with a new Kosovo president. 

 

4. Dialogue 

The attitudes of the three Serbian media outlets studied towards the dialogue all seem to 

be relentlessly positive in the sense that all three push the belief that the dialogue is a 

positive. Tanjug and B92 both tend to present the government position on dialogue 

uncritically, even as the dialogue evolved and changed. Before the dialogue began, both 

outlets parroted the government position that Serbia desired to renew the status-related 

dialogue “to resolve all problems in Kosovo peacefully, in a constructive, pragmatic way.”46 

In the early dialogue period, when the negotiations were over technical issues, not status 

issues, the two outlets included some opposition voices, but only over whether or not 

particular agreements in the dialogue constituted recognition of Kosovo, not over criticism 
 

 

46 B92, “Serbian minister says Kosovo‟s March 2004 violence „further persecution of Serbs,‟” Radio B92, 17 March 

2010 
 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 16 

 

 

 

of the dialogue shifting to technical issues. Comments by then Minister for the Interior Ivica 

Dacic that “it was in Serbia’s best interest to have the Kosovo and Metohija crisis and all 

technical issues resolved as soon as possible”47 and by For a European Serbia whip Nada 

Kolundzija that Serbia was resolving legitimate interests in Kosovo through dialogue48 

passed without comparison to the point that only status issues were supposed to be 

discussed. In the later dialogue period, prominence was given to voices saying that the 

dialogue had to continue and for agreements from the dialogue to be respected.49 B92 

and Tanjug thus appear to give uncritical support to the dialogue and generally accept the 

government positions on the necessity of the dialogue without challenging the changing 

narrative. 

BETA is similarly supportive of dialogue, but for the reason that it consistently 

considered any lack of dialogue to be a waste of time. Putting off dialogue to ensure they 

proceeded more according to Serbian interests would “bring no tangible results, because 

in any talks that would follow, Serbia would not be able to count on any progress without 

support from the  great powers that will play the key role in  the talks.” 50 When  talks 

eventually began in the early dialogue period, BETA rhapsodized, “Negotiations, at Last” in 

its headline.51 When the agreement normalizing relations was reached in the late dialogue 

period, BETA celebrated “a break with the longtime, fruitless effort to keep sovereignty 

over Kosovo.”52 While Tanjug and B92 pushed the government line on the necessity of 

talks uncritically, BETA gave the much more critical perspective that any talks were better 

than no talks, because Serbia’s policies were otherwise wasting precious time. 

The divide makes itself much more apparent, however, in how the dialogue is 

portrayed by the three different media outlets. While B92, Tanjug and BETA all generally 

agreed that negotiations and the dialogue were beneficial across all three periods, B92 

and Tanjug were much less critical of the Serbian government’s role in the dialogue than 

BETA. Tanjug and B92 throughout the dialogue process present rather uncritically the 

government position that Serbian officials behaved very cooperatively while Kosovo tried to 

undermine the dialogue. Before the dialogue, Tanjug published, without qualification, an 

official comment that “negotiations on Kosovo's status are inevitable, and even  the 

Kosovo Albanians realize this now, although their leaders are trying to delude them by 

saying that the negotiations will be of a purely technical nature.”53 In the early dialogue 

period, Kosovo negotiators were frequently reported to be impeding progress by insisting 

on recognition of Kosovo instead of focusing on the subject of the dialogue.54 In the early 

and later dialogue periods, Kosovo’s negotiators are always portrayed as unyielding and 

unwilling to compromise in comparison to the flexible, agreement-minded Serbs. 55 

Tanjug’s reports thus give an image of the compromise-minded Serbian negotiators having 

to treat with the querulous Kosovo government. 

B92 gives a similar image, though it does give space for voices critical of how the Serbian 
 

 

47 B92, “„Kosovo status issue should not be avoided,‟” B92 Online, 21 November 2011 
48 Tanjug, “Kolundzija: North Kosovo crisis brings uncertainty,” Tanjug, 28 November 2011 
49Tanjug, “Nikolic says no to granting all Pristina‟s wishes,” Tanjug, 25 September 2012 
50 BETA, “Acting without support,” BETA Week, 9August 2010 
51 BETA, “Negotiations at last,” BETA Week, 3 March 2011 
52 BETA, “BETA sees Kosovo agreement definitely turning Serbia toward EU future,” BETA Week, 29 April 2013 
53 Tanjug, “Ivanovic: negotiations on Kosovo‟s status are inevitable,” Tanjug, 4 June 2010 
54Tanjug, “Stefanovic: Top Officials‟ Agreement on All Steps of Talks,” Tanjug, 4 May 2011; Tanjug August 15, 2011 
55Tanjug, “Situation Complex, Government Handles Crisis Well,”Tanjug, 7 February 2012;Tanjug, “No trap in last 

item in agreement, says Stefanovic,” Tanjug, 28 February 2012 
 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 17 

 

 

 

government approached the dialogue. Before the dialogue, B92 reports without comment 

a comment by Boris Tadic that while an attack on a Kosovo Serb home was “aimed at 

sabotaging a solution that would lead to negotiations,” it would not impede Serbia’s desire 

to reach a diplomatic solution.56 However, B92 also reported critical civil society voices in 

this period that concluded from Belgrade’s policies “somebody wanted the negotiations to 

fail or expected them to.”57 In the early dialogue period, Serbian negotiators are reported 

to be valiantly continuing the dialogue process in spite of pressure from politicians in 

Pristina to force Serbia to call off the dialogue.58 In the later dialogue period, Serbian 

negotiators are reported to be committed to a deal, but face a Kosovo  government 

refusing “to accept any Serbian proposal regarding a community of Serb municipalities” 

and an EU that “believed that Serbia would do anything to get a date for the start of the EU 

accession negotiations.”59 Kosovo is constantly seen as trying to impede the dialogue and 

the agreements that came out of it while Serbia remains committed to dialogue and 

implementation.60 B92 did report the opinions of the opposition who found that Serbia 

might have had trouble getting a commitment with Kosovo either because its negotiating 

platform was too vague or because it was too unrealistic. 61 However, the dominant 

narrative present throughout B92’s work is that Kosovo’s authorities blocked dialogue 

while Serbia was willing to compromise and reach a solution. 

BETA found this narrative unconvincing, however. Before the dialogue, Serbian 

officials are portrayed as delusional, impeding talks because they refused to accept that 

“preserving Kosovo as a part of Serbia has been completely unrealistic all along.”62 BETA 

does not question Kosovo’s commitment to dialogue, but openly wonders about whether 

Serbian officials are willing to participate in “an appropriately serious way.”63 In the early 

dialogue period, BETA argues that Serbia’s appearance of flexibility is not due to its 

magnanimous nature, but due to a need “to show a certain degree of willingness to 

cooperate.”64 BETA was, in fact, skeptical of any agreements being reached, believing that 

the two states’ governments lacked the political will to face their oppositions and achieve a 

deal in  the early dialogue  period. 65 Discussions of preserving Kosovo are considered 

propaganda that political parties use to avoid voicing unpleasant truths.66 BETA sees the 

Serbian government as being remarkably inflexible in the early dialogue period,67 not the 

beacon of cooperation described by Tanjug and B92. 

In the later dialogue period, BETA does change its position slightly with the new 

government. It believes government policy changed from doing as little as possible to 

“bracing for negotiations which, if supported strongly by most influential Western actors, 

could  produce  a  long-term,  if  not  permanent,  solution.” 68  The  image  of  the  Serbian 

 
 

56 B92, “Serbian president warns UN of „sinister plan‟ targeting Kosovo Serbs,” Radio B92 7 July 2010 
57 B92, “Serbia‟s choice of talks‟ team head shows negotiations to fail-director,” Radio B92,1 December2010 
58 B92, “Minister accuses „Pristina and some supporters,” B92 Online,20 February 2012  
59 B92, “Still no deal with Pristina, prime minister reiterates,” B92 Online, 15 March 2013 
60 B92, “Rejection of amnesty bill „big problem,‟” B92 Online, 5 July 2013 
61 B92, “Kosovo platform presented to opposition leaders,” B92 Online, 20 December2012 
62 BETA, “The Kosovo compromise,” BETA Week,16 September 2010 
63 BETA, “A step forward,” BETA Week, 14 October 2010 
64 BETA, “Negotiations at last,” BETA Week, 3 March 2011 
65 BETA, “Means for achieving some other goals,” BETA Week,22 July 2011 
66 BETA, “Propaganda Maneuver,” BETA Week, 22 March 2012; BETA, “Compromise,” BETA Week, 18 May 2012 
67 BETA, “On hold,” BETA Week, 25 November 2011 
68 BETA, “Partition without partition, BETA Week,27 September 2012 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 18 

 

 

 

government in this period thus becomes something closer to the one described by Tanjug 

and B92: a government that is open to negotiations and ready to compromise.69 However, 

it does not include the discussions of the Kosovo government being obstructive, showing 

both sides as constructively striving for a solution. 

 

Analysis 

There was very little evolution over time within the three media outlets as the dialogue 

progressed. All three maintained a constant position that talks were desirable. Tanjug 

continuously and uncritically reported the government image of a cooperative Serbian 

government having to suffer an intransigent Kosovo government. B92 similarly followed 

the government line, though it more frequently reported opposition voices that challenged 

the government narrative. Only BETA appeared to evolve in any sense, from a position 

where the Serbian government’s fear of the opposition and unrealistic expectations made 

it uncooperative to a belief that Serbia was ready to cooperate later in the dialogue. It 

rarely reported the Kosovo government to be obstructive, though it did express some 

skepticism in the early dialogue period over whether the Kosovo government could face 

down the opposition. 

Overall, Serbian press appears to approve of the dialogue, while being 

overwhelmingly critical of Kosovo’s role in it. Only BETA ever acknowledged Kosovo playing 

a constructive role at any point, portraying it as rising from a previously obstructive crouch 

due to domestic opposition. Tanjug’s overwhelmingly positive coverage of the Serbian 

government compared to B92’s slightly more balanced coverage and BETA’s 

overwhelmingly negative coverage in the first two periods would indicate that there were 

two narratives in Serbian media about the dialogue. In the first narrative, promoted by the 

government, Serbia was a constructive force that consistently wanted to reach out to a 

recalcitrant Kosovo. In the second narrative, promoted by BETA and alluded to by B92, 

Serbia was a delusional partner that often demanded too much in negotiations and was 

rarely willing to make tough choices for fear of domestic political backlash. Kosovo, in the 

second narrative, was not a perfect partner, but the Serbian government’s positions made 

cooperation unrealistic. The narratives do merge, somewhat, in the later dialogue period, 

though the government and Tanjug narrative still paints Kosovo as recalcitrant while BETA 

views Kosovo constructively. 

 

Conclusion 

The Serbian media presents something of a mixture about its attitudes towards Kosovo as 

the dialogue progressed. On the one hand, there was a clear evolution in how all three 

media outlets covered Kosovo during the dialogue. The decrease in articles about 

domestic issues and politics within Kosovo showed that the Serbian media’s interest in 

presenting negative coverage of the Kosovo government waned as the dialogue 

progressed. In addition, the Serbian media appeared to become more practically minded; 

the articles about Serbia’s foreign relations, which often involved Serbia pleading for 

states not to recognize Kosovo, waned over time. At the same time, positive coverage of 

Prime Minister Hashim Thaci and the Kosovo presidency increased, though, in the latter 

case, it likely had more to do with the change in president than due to the dialogue. 

 
 

69BETA, “New age, old faces,” BETA Week, 14 March 2013; BETA, “Agreement on the horizon,” BETA Week, 

23 May 2013; BETA, “Pressure on the North,” BETA Week, 19 July 2013 
 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 19 

 

 

 

On the other hand, negative coverage of Kosovo government officials was erratic 

and appeared to have very little to do with the dialogue. As for coverage of the dialogue 

itself, this remained almost constant. All media outlets reporting in English supported a 

dialogue, though they gave different reasons for that support. There was also a deep 

cleavage in who to blame for the dialogue’s failures, as Tanjug and B92 parroted the 

government line that it was the fault of Kosovo’s obstruction while BETA argued that the 

Serbian government’s delusions and then fears prevented it from acting seriously until 

later in the dialogue. Kosovo’s “obstruction,” according to BETA, had just as much to do 

with Serbia’s unreasonable demands as it did with Kosovo’s domestic politics. It is curious 

that, on a topic that went through so many transformations during the period studied was 

given such consistent coverage. It is also curious that Kosovo Prime Minister Hashim Thaci 

and President Atifete Jahjaga were characterized as cooperative by all three media outlets 

during the early and later dialogue periods, but B92 and Tanjug considered Kosovo to be 

generally obstructionist. These curiosities speak to media outlets that may have simply 

fallen back on a default view of the dialogue without taking on a more critical perspective, 

even as their other coverage may have changed. 

There are a myriad of explanations for the changes in coverage that did occur. 

Since the main audience of these English-language articles was likely a Western, English- 

speaking audience coming from states that had recognized Kosovo, the media may have 

shifted to less reporting on Serbia’s campaign to keep Kosovo from being recognized, 

which would prove unpopular with their audience. The Serbian media itself may have had a 

change of opinion, thinking that a more practical policy was required and that more 

practical elements should be emphasized in coverage. There also may have been a change 

in where the Serbian media wanted to lead public opinion about the Kosovo issue, away 

from emphasizing non-recognition and towards giving Serbia leverage in negotiations, 

though the negative coverage of Kosovo’s leaders and the coverage of the dialogue is too 

erratic to prove or disprove this concept. 

Regardless, the Serbian media appears to have taken a much more practical 

attitude towards a potential agreement with Kosovo and taken a softer position on 

Kosovo’s leaders. However, attitudes towards the dialogue itself appear to have hardened 

and negative coverage of Kosovo’s leaders appears to function independent of the results 

of the dialogue. This would indicate that the window for a final, practical resolution might 

be opening for Serbia’s pro-Western media, though real reconciliation with Kosovo might 

be a long way off. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 



The Serbian Media and the Dialogue: Has there been an evolution in how Serbian media perceive Kosovo? 

www.legalpoliticalstudies.org 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

This page intentionally left blank 



 

 

Visa Liberalisation Process and the Way Forward: Suggestions for a Strategic Approach to the Political Dialogue with Brussels 

 
 

 

 
 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 

 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 

 
 
 

 
 
 

 

www.legalpoliticalstudies.org 15 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Policy Analysis 

 

Policy Analysis in general is a policy advice paper which particularly aims to influence the key 

means through which policy decisions are made in both local and central levels of government. 

The purpose of Policy Analysis is to address, more in-depth, a particular problem, to examine 

the arguments related to a concerned policy, and to analyze the implementation of the policy. 

Through Policy Analysis, Group for Legal and Political studies seeks to stimulate wider 

comprehensive debate on the given issue via presenting informed policy-relevant choices and 

recommendations to the key stakeholders and parties of interest. 

http://www.legalpoliticalstudies.org/

